"O que houbo foi un democidio, unha matanza da pobo. Pero en canto a
vítimas da represión o franquismo non foi mellor que o fascismo
italiano. É máis: Hitler matou a moitos xudeus, pero non matou a tantos
opositores coma Franco. (...)
Defende o termo “violencia paralegal”, que incluiría os
paseos, asasinatos realizados ao abeiro da lei de fugas... Dos verdugos,
salienta aos falanxistas, e a responsabilidade dos militares por acción
ou por omisión. Do mesmo xeito, subliña que parte deles foron
ex-militantes de esquerda. Ou que non eran só desclasados, senón tamén
xente da elite.
As milicias armadas actuaron algunhas veces
con autonomía, pero iso non exime de responsabilidade ás autoridades
militares, cuxa actitute foi a inhibición porque a violencia das
milicias servía aos seus intereses.
En canto aos ex-militantes de
esquerda, hai que ter en conta que na Segunda República se querías
traballar en obra pública tiñas que estar nun sindicato. Non foi, por
iso, só unha cuestión de medo ou de vontade de ascender socialmente. É
que xa antes de unirse aos golpistas non tiñan un compromiso político
coa esquerda.
E, contra o tópico de que eran só desclasados, hai que
dicir que tamén había fillos dos señoritos das mellores familias, que
participaban nos ataques ao lado dos gardas civís, milicianos...
A
violencia paralegal, por outra banda, adopta moitas formas: operacións
de ocupación das poboacións e de castigo e limpeza, fusilamentos sen
formación de causa e en aplicación do bando de guerra, paseos, sacas,
aplicación da lei de fugas, execucións de prisioneiros durante o
traslado á retagarda, e outros asasinatos baseados na posición de poder
que os golpistas lle dan ao suxeito activo dos mesmos.
En Galicia o 70%
das mortes foron extraxudiciais. E non é igual que fosen dun xeito que
doutro, porque iso danos respostas sobre a represión: onde houbo máis e
menos resistencia...
A historiografía é clara na cuestión de que a violencia
franquista foi planificada e non mero froito do contexto de guerra. Onde
está o debate entón?
Se comparamos Galicia con Andalucía ou
Extremadura, veremos que nas dúas últimas a violencia extrema exerceuse
desde o momento do golpe, porque a resistencia foi forte. En Galicia
non houbo guerra máis que uns días, e nun primeiro momento e mentres non
se clarificaba que ía pasar, mesmo deixaron libre a xente que
retiveran.
Foi cando se viu que o golpe non triunfaba cando as
represalias se fixeron máis fortes. (...)
Tamén discute que os eufemismos que aparecen na documentación
agochando os asasinatos se deberan ao intento de negalos para non danar
a imaxe dos golpistas. Do mesmo xeito, entende que a práctica de
dispersar os corpos respondeu a unha estratexia máis de imposición do
terror.
Unha Lei do Rexistro Civil do 1870, que permaneceu
vixente nove décadas, establecía que cando a morte fose violenta, se
producise no cárcere ou por execución capital non se fixese constar esa
circunstancia no Rexistro Civil.
Eu non creo que houbese unha intención
de ocultamento: ao contrario. Nas certificacións que se remitían aos
xuíces desde os cemiterios figuran expresións como “pasado por las
armas”. Tamén o traslado dos corpos a outra parroquia respondía a un
costume máis antigo e tamén establecido pola lei.
Os cadáveres non
identificados que presentaban sinais de morte violenta non eran
enterrados ata que o xuíz puidese practicar as dilixencias oportunas, e
se ninguén reclamaba o corpo enterrábase na parroquia máis próxima. O
peculiar de Galicia foi a dispersión.
Noutros lugares a pauta foron as
fosas comúns. Non se trataba de protexer o anonimato dos verdugos nin de
agochar os cadáveres. Senón de manifestar a absoluta arbitrariedade e
desmesura da violencia.
Prefire definir as vítimas por unha cuestión de status, máis
que de clase. Nunha sociedade, di vostede, na que a adscripción política
de cada quen dependía ás veces máis da fidelidade ao notable local que a
unha cuestión ideolóxica.
A represión foi selectiva,
dirixida prioritariamente contra os sectores que ostentaban poder,
recoñecemento e influencia social e se identificaran con posicións
republicanas, esquerdistas ou anticlericais: mestres, profesionais,
pequenoburgueses, obreiros, labregos, mariñeiros... parte deles
dirixentes políticos ou sindicais.
E se miramos o ámbito local, a
esquerda e a dereita non se definían moitas veces por unha cosmovisión
oposta, senón que os dous bloques se formaran en base a outro tipo de
fracturas. Como a lealdade a un notable, pois as relacións clientelares
seguían a ser moi determinantes, malia os avances da Segunda República.
A
violencia tivo ademais un compoñente irracional, basado nas rencillas e
vinganzas de todo tipo. A imprevisibilidade de quen podía ser a vítima
era un xeito máis de reforzar o terror." (Dioivo, 03/04/2012)
No hay comentarios:
Publicar un comentario