"(...) Un concelleiro da Fronte Popular de Paradela, probabelmente veciño de
Castro de Rei de Lemos, agochado como topo durante 7 anos en Escairón,
capitalidade do Concello de Saviñao, deixaría testemuño escrito
daqueles días dramáticos de Xullo de 1936 en Paradela, (...)
O documento... foi atopado vai para dez anos mentres se acometían unhas obras de
reforma nunha casa de Escairón onde o seu suposto autor permaneceu
aloxado fuxindo das bestas, fosen de Bóveda, Monforte, Sarria ou
Paradela. (...)
Non é este documento que hoxe damos a coñecer un texto excepcional pero
si unha información de primeira mao que lle pon nome aos verdugos, que
lle da nome aos vítimas e que como outros tantos manuscritos deste tipo
existentes noutros territorios galegos, remata por converterse nunha
auténtica causa xeneral, esta sí argumentada e chea de xustiza, contra o
fascismo.
Neste inventario de brutalidade un dos crimes que máis pouso de
terror deixaron ao longo da Comarca foi o de Perico de Caraba ás beiras
do Río Loio a dous kilómetros da Casa do Concello. O noso cronista
deixou escrito nos seus papeis que: “Houbo quen o sentiu berrar, de
Pacios e outros pobos, que desconsolaba ver o que fixeron con el antes
de fusilalo, e unha vez que tal feito se consumou estes criminais
chegaron moi contentos ao cuartel de Pacios, ou sexa o de Paradela,
contándollo aos seus xefeciños e entón dixéronlle ao cociñeiro: “Un
lacón máis ao pote que xa hai outro porco morto”.
Porén os paseos comezaran o 10 de agosto,
“xa de regreso a Bóveda, e no lugar do Espiño, onde colleron ao
republica Alexandre López ao que levaron con eles e ao baixar o monte
coñecido polos “Carrascais” de Teilán asasinárono covardemente
cruzándolle o peito a tiros segundo o levaban diante. Mandaba esta
escuadra o famoso Louredo de Bóveda”.
Non tivo mellor sorte Dositeo Pérez Fernández, natural de Bustaregas
en Castro de Rei de Lemos, que andaba agochada en Gondar de Alosende e a
quen unía amizade e militancia con dous obreiros portugueses, dos
dirixentes operarios máis recoñecidos da zona á cuxa cabeza tiñan posto
prezo, que traballan nas contratas do ferrocarril, o “Bento” e o
“Ferreira”.
Este noso Dositeo morreu a mans dun amigo, segundo informa
nestes papeis o noso veciño de Castro de Rei de Lemos, que ao saber quen
era o morto afirmou “Que se joda para nos o matar é unha honra” O
crime atribuído nesta crónica a “Amieira de Villaesteba”, persoa ao
parecer vinculada a “Banda Negra de Monforte” retrátanos o particular
libro de estilo daqueles días ao poñer na boca deste a seguinte
afirmación: “Mira, o teu sogro é gordo, pero seis máis gordos aínda chos
deixamos tirados como seis porcos na estrada, e aínda tiñan ben cartos,
que eramos catro e tocáronos a vinte e tres pesos e unha peseta e tres
reloxos e algúns botóns de ouro”. (...)
non poden faltar os nomes dos dirixentes da reacción comezando polo
secretario de Nicolás Franco, deputado cedista, posteriormente executado
polos propios falanxistas e home forte da dereita en Lugo, “o ex
deputado Saco que se presentou na feira de Castro cos seus compinches, e
foi tal a borracheira que alí mesmo asasinaron a un compañeiro da
Falanxe”.
Para continuar o relato “alí lucíanse os xefeciños da Falanxe, tais
como o Médico Don Pedro Gudín, o Dentista San Cristovo de Martiño, O
Roxo de Vilamaior, os seus veciños David de Bustaregas, a estes dous
últimos non os cito como xefazos senón coma veciños”.
Á par dos
falanxistas aparecen as forzas conservadoras que operaron como autentico
grupo dirixente, no campo sublevado, de xeito moi particular o elemento
militar e eclesiástico até o punto de afirmar o noso informante que “non
lles importaba que quedasen orfos e viúvas, pois tanto a eles como aos
cregos, non se lles escoitaba outras palabras agás “que había que acabar
con nos”, “que a mala herba”, dicían os que din ser ministros de
Cristo, “que había que cortala”. Reparade en quen dí isto, os que
levando a Cristo de careta foron o móbil de todo o que ocorre en España,
moi orgullosos dos crimes que cometían os esbirros da Falanxe, que ao
seu servizo cometían os brutais crimes”. (Sermos Galiza, 01/11/2013)
No hay comentarios:
Publicar un comentario